Logo portalu

Sektor maszynowy

 
Sektor maszynowy
Długoletnie tradycje przemysłowe w województwie lubelskim, korzystne położenie na międzynarodowym szlaku tranzytowym i wyróżniająca aktywność inicjatyw klastrowych wspierających rozwój i rozpoznawalność branży, dają solidne podstawy dla dalszego rozwoju działalności eksportowej branży. Dzięki eksportowi możliwe jest umiędzynarodowienie działalności firmy i wzrost globalnej rozpoznawalności jej produktów, usług i marki. Eksport sprzyja zdobywaniu unikalnej wiedzy rynkowej, technicznej i organizacyjnej, która pozwala skuteczniej konkurować zarówno za granicą, jak i na rynkach lokalnych.
 
Sytuacja obecnie
W ostatnich 5 latach na światowym rynku branży maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej zaobserwować można wzrost wymiany handlowej dwóch liderów – USA oraz Chin. Państwa te powiększają swój udział zarówno w kategoriach eksportu jak i importu. Jednym z najszybciej rosnących segmentów tego sektora jest segment maszyn rolniczych – w 2022 roku wzrósł on 40%. Prognozy wskazują, że w kolejnych 20 latach przemysł lotniczy w skali globalnej będzie rozwijać się w dużym i stabilnym tempie. Jest to związane ze stałą popularyzacją transportu lotniczego oraz dostosowywaniem obecnie wykorzystywanej floty do nowych wymogów rynkowych i administracyjnych. Według szacunków firmy Airbus, od 2014 do 2033 roku rynek zgłosi zapotrzebowanie na ponad 30 tys. samolotów pasażerskich, wartych 4,6 tryliona dolarów. Kwota ta nie uwzględnia popytu na mniejsze konstrukcje, serwisu już istniejących maszyn, czy zapotrzebowania nie cywilnego. Jest to realna szansa dla polskich firm – już dziś niemal w każdym samolocie pasażerskim na świecie jest przynajmniej jedna część, która została wyprodukowana w naszym kraju.
 
Globalne trendy w branży maszynowej
Sytuacja w przemyśle maszynowym jest silnie zależna od ogólnej koniunktury gospodarczej. Przemysł ten traktowany jest często jako barometr kondycji gospodarczej – większość przedsiębiorstw przy zakupach tego typu dóbr musi polegać na zewnętrznych źródłach finansowania, których dostępność jest ograniczona w okresie spowolnienia gospodarczego. Dowodem tej tezy są wyniki produkcji w branżach maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej, która uległa znaczącemu zmniejszeniu w trakcie spowolnienia gospodarczego w latach 2008-2009. Spadek produkcji tych branż sięgnął 31% i był zarazem największy w analizowanych sektorach.
W Polsce od początku 2014 roku widać, że utrzymujące się ożywienie gospodarcze zaczyna przekładać się na sytuację w opisywanym sektorze. W pierwszym kwartale branże maszynowa, motoryzacyjna i lotnicza odnotowały wzrost krajowej produkcji sprzedanej o 14% w ujęciu rok do roku. 
Lubelskie
Całkowita wartość eksportu towarów z branży maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej z województwa lubelskiego w 2021 roku wyniosła 25 mld zł był więc to wynik wyższy o 18 % względem okresu w 2020 r. Polska jest sprawdzonym dostawcą kompletnych produktów i podzespołów o szerokim zakresie dla całej branży. Dzięki konkurencyjnej cenie, zastosowaniu najnowszych technologii oraz wysokiej jakości dostarczanych produktów, lubelskie przedsiębiorstwa mają duży potencjał do nawiązywania i pogłębiania relacji biznesowych.
Największym odbiorcą towarów z branży maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej z województwa lubelskiego są Niemcy. Główne produkty eksportowe to części i akcesoria do pojazdów samochodowych, przyczepy, naczepy oraz łożyska toczne. Eksport do drugiego w kolejności partnera handlowego – Włoch, jest w dużej mierze zasługą sprzedaży części do statków powietrznych. Rosnący udział w strukturze lubelskiego eksportu mają Wielka Brytania, Stany Zjednoczone oraz Meksyk. Wzrost znaczenia dwóch ostatnich państw może świadczyć o tym, że lubelscy producenci z branży maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej coraz odważniej podejmują się sprzedaży poza Europę.
 
Główne trendy
Wzrost znaczenia odnawialnych źródeł energii oraz innowacyjnych technologii pozyskiwania surowców w znacznym stopniu kształtują światowy rynek branży maszynowej, motoryzacyjnej i lotniczej. Kolejnym trendem, obok racjonalizacji gospodarowania energią, jest dostosowywanie asortymentu do potrzeb odbiorców (np. uproszczona konstrukcja produktów przeznaczonych na rynki rozwijające się).